Etiketter

fredag 15. november 2013

Vegansk julemat - sylte.

Du hørte riktig.
Da jeg dro hjem på juleferie for noen år siden fikk jeg en gedigen overraskelse. Det var hjemmelaget vegansk sylte i kjøleskapet.

Hæ!?

Mamma hadde "slumpet sammen" en vegansk versjon av julematens konge. Snakk om overraskelse. Snakk om stjerne i mammaboka. En ny tradisjon ble født, og siden den gang blir adventstida markert med lefse, mammas sylte, sylteagurk, majones og sennep. Nam!

Dette er ikke vanskelig folkens. Her kommer oppskrift og framgangsmåte. Bildene er fra fjorårets sylting.


Først må du lage seitan. Jeg tilsatte også litt Liquid Smoke i deigen.





  Skjær den halvferdige sylta opp i skiver.
Denne sylta ble vanskelig å dandere jevnt utover lefsa, fordi skivene var i tykkeste laget, skjær derfor litt tynnere skiver.

 Det er kjekt å lage ekstra mye, slik at du kan bruke denne
herligheten som pålegg. Dessuten er den perfekt til veggisrelaterte nissestreker. Noen som sa småbrødre med kjøtthunger?
Stek løk i panna. Kok opp vann, buljong, Agar Agar, litt salt, litt pepper, litt nellik og litt allehånde.
Hjemme hos meg lages maten på slump, du må derfor smake deg fram.
Funker fett! 
 
Løk og sylte legges lagvis i en beholder.

 
Hell over buljongblandingen. Fyll opp hele boksen.
Sylta settes til kjøling og er ferdig da den har stivnet.

 
 

1 kommentar:

  1. Kan ikke tro at jeg ikke har funnet denne oppskriften før!! Har vært veganer i seks år nå, og lager hvert år veganske versjoner av norsk julemat som jeg er veldig fornøyd med, men sylte, det har jeg savnet. Denne skal jeg prøvelage et par ganger frem til jul, tusen takk for oppskrift! :)

    SvarSlett